tisdag 27 november 2012

The Sims 3 Årstider



The Sims 3 Årstider är expansionen till The Sims 3 som många väntat på. Äntligen får vi spela med de olika årstiderna!


I Årstider finns det, precis som i verkliga livet, fyra årstider. Årstidernas längd går att ändra från 3-28 dagar. Det går även att ställa in vilka årstider som ska vara aktiva så att du kan spela i en stad där det bara är vår och sommar om du vill. Du kan ändra vilka vädertyper som ska visas i spelet.



Det finns två nya egenskaper i The Sims 3 Årstider:

Älskar kylan: Simmar som "älskar kylen" njuter av kallt väder och kan vara ute längre utan att frysa.
Älskar värmen: Simmar som "älskar värmen" kan vara ute längre utan att bli svedda av solen.



I det här spelet får vi tillbaka en efterlängtad varelse från The Sims 2: Aliens! Vi har skrivit mer om Aliens här.



Det finns ett nytt jobb i The Sims 3 Årstider och det jobbet är bara för Aliens. Jobbet är som testobjekt inom den vetenskapliga karriären.



Simmarna kan nu bli sjuka och vara allergiska! Allergier är något som inträffar slumpmässigt på våren, då simmarna blir allergiska mot blommor. Med en snabb tripp till sjukhuset kan du dock ta bort humöreffekterna av allergin med en vaccination. När en sim blir sjuk kan denne stanna hemma från jobbet.

Våren: Under våren hålls vårfestivalen och högtiden Kärleksdagen inträffar. Regn inträffar oftast under våren och du kan se regnbågar på himlen ibland. Akta dig för åskovädrena, blir din sim träffad av blixten kan den dö av en elchock!

Sommaren: Sommarfestivalen och Slappardagen håller till under sommaren. Under den här årstiden är det störst sannolikhet att det är soligt, även om det kan regna och ibland även hagla! Simmarna kan bränna sig i solen om de stannar ute för länge. Är din sim ute i hettan kan den spontant fatta eld och brinna ihjäl!

Hösten: Under hösten hålls höstfestivalen och högtidsdagen Spökeridagen, då simmarna kan gå runt och skrämma varandra. Löven byter färg och trillar av träden. Dina simmar kan kratta ihop lövhögar att leka i.

Vintern: Vinterfestivalen och Snöflingedagen håller till under vintern. Dina simmar kan nu göra snöänglar, bygga iglos, göra snögubbar och ha snöbollskrig ute i snön! Se bara till att de har på sig ytterkläder så de slipper frysa ihjäl! Dagarna kommer att vara kortare på vintern, men du kan lysa upp dina simmars hus genom att pynta med helgdagsbelysning.


Det finns fyra nya festtyper för dina simmar: Poolparty, Skördefest, Presentparty och Maskerad.



Vad tycker vi då om spelet?

+ Välgjorda vädereffekter: När det regnar droppar det från hustaken och på vintern blir det imma på fönster.
+ Nya roliga saker för varje årstid, det känns som att spelet är fullproppat med saker att utforska!
+ Festivalerna! De är väldigt roliga och det finns mycket att göra.
+ Fotboll och snowboard går nu att spela i spelet.

– Det verkar inte som att det går att byta mammakläder trots att producenterna sa att man skulle kunna det.
– Det finns inga badhanddukar för simmarna att sola på.
– Det går inte att drunkna i havet.

Sammanfattningsvis är vi väldigt glada att detta expansionspaket äntligen har släppts! Vi tycker definitivt att det här spelet är värt att köpa om man vill ha ett mer verklighetstroget spel, som dessutom är väldigt roligt att spela.



Vill ni veta mer om Årstider? Läs våra inlägg från förhandstitten! Här, här, här och här.

57 kommentarer :

  1. Kan man stänga av Årstiderna helt också? Ifall man inte vill ha Årstider ibland?
    Vilka spel har ni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om du kryssar ur alla årstider utom sommar blir det ungefär som innan. Vi har alla prylpaket och expansioner till The Sims 3.

      Radera
    2. Hur gick det för er att installera Katy Perry Sötsaker?
      Min förra dator flippade totalt... Och när jag försökte avinstallera det så tog symbolen över HM-loggan!
      Vad kan jag ha gjort för fel?

      Radera
    3. Det gick precis lika bra som när vi installerade alla andra expansioner/prylpaket. Det kanske var något fel på ditt spel?

      Radera
  2. det går väl att drunkna i havet????

    SvaraRadera
  3. HEJ!
    Jag får alltid fula mamma kläder... Hur byter man?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har skrivit om det här: http://alltomsims.blogspot.se/2012/07/graviditetsklader.html

      Radera
    2. Annars så kan du gå tillklädes byron och trycka på 'planera klädstil' och sedan kan du välja sånna kläder som simmen kan få när den är gravid, och ändra färger (:

      Radera
  4. Hej :D, hur märks de när man blir allergisk och va händer om man är i närheten av de man är allergisk mot? :)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Simmarna får en negativ humöreffekt och en liten inforuta kommer upp.

      Radera
  5. Jag hittar inte pengafusket, är det borttaget i Årstider? :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det finns kvar.
      motherlode – 50 000§
      kaching - 1000§

      Radera
  6. Ni skrev förut att sims 3 årstider kan lagga på mac datorer framför allt, har de löst problemt med det ännu? jag har en mac dator så ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har inte kommit någon ny uppdatering/patch än så de jobbar nog fortfarande på det.

      Radera
    2. Okej, kommer ni skriva ett inlägg när de fixat det eller? Älskar verkligen eran blogg, den är bäst jag kollar den varje dag :)

      Radera
    3. Självklart kommer vi att göra det! Tack för din fina kommentar :D

      Radera
  7. Min (Kvinnliga)Sim blev bortförd av Aliens i några timmar, sedan blev hon teleporterad tillbaks. Nu har det gått runt två simveckor i det hushållet, men hon har ändå inte blivit gravid än! Vad har hänt? Eller är det bara jag som är helt efter och inte vet att det tar fler än två veckor att bli alien-gravid och inte tre dagar? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon kanske bara inte blev gravid. Det tar lika lång tid för simmar och simmar som för simmar och aliens att få ett barn.

      Radera
  8. Hur gör man för att ha presentparty? Jag fattar inte hur jag gör en plats där de kan lägga presenterna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du köper presenthögen i köpläget och sedan när gästerna kommer klickar du på högen och väljer "Öppna paket".

      Radera
    2. Var någonstans i köpläget hittar jag presenthögen?

      Radera
    3. Jag hittar inte heller!

      Radera
    4. Presenthögen dyker upp strax efter att festen har börjat och det krävs ett utrymme på 4x4 rutor.

      Radera
    5. Men det funkade inte när jag var hemma i mitt tomma hus men sen när jag åker till universitetet och har presentparty funkar det.

      Radera
    6. det här funkade ju inte :( lämnade ett rum på 10X10 och dom ba hemma fest för att present högen inte fick plats. man kan inte köpa någon heller.. HJÄLP!?!?

      Radera
  9. måste man ha övernaturligt för att kunna va aliens? :)

    SvaraRadera
  10. Min sim var en vampyr sim som blev borförd tre gånger idah och han blev inte gravid en enda gång, För manliga simmar borde väll också kunna bli gravida eller som i tvåan?

    SvaraRadera
  11. Kan man vara vampyrer i ''Årstider'' Min kompis sa: NEEEJ KLART MAN INTE KAN Ä DU DUM ELLER'' Bara för att jag ä ny men jaja jag vet ej så -.-' Men jag vill vara egenföretagare och jag frågar all bloggar men ingen svarar SNÄLLA SVARA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man, men för att kunna vara det måste du ha både The Sims 3 Övernaturligt och The Sims 3 Årstider.

      Radera
  12. Kan man vara vampyrer i ''Årstider'' Min kompis sa: NEEEJ KLART MAN INTE KAN Ä DU DUM ELLER'' Bara för att jag ä ny men jaja jag vet ej så -.-' Men jag vill vara egenföretagare och jag frågar all bloggar men ingen svarar SNÄLLA SVARA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart du kan om du har Kvällsnöje eller Övernaturligt.
      Det kommer inte med vampyrer i Årstider :D

      Radera
    2. Jag har övernaturligt och årstider och jag kan ha vampyrer!

      Radera
  13. SVARA MIIIIG DET Ä Hej__<3 jag har väntat i 3 dagar KOLLAR VAR FJÄRDE KVART!!!!

    SvaraRadera
  14. går det att resa bort med sims 3 årstider eller övernaturligt? för jag hittar inte *resa bort* någon stans!!!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina simmar kan åka på semester om du har The Sims 3 Destination Världen.

      Radera
  15. Måste man ha the sims 3 för att kunna spela the Sims 3 årstiderna? Eller kan man bara köpa årstiderna och spela?

    SvaraRadera
  16. Hur får vuxna simmar på sig maskerad dräkt? Min blev nyss bjuden på fest och vet inte hur man ändrar :(

    SvaraRadera
  17. Kan man bli bortförd utan att vänta på aliens? För jag har bara blivit bortförd 1 gång
    på 5 somrar (har alla årstider: sommar, höst, vinter och vår) och jag vill ha en Alien-bebis
    och den som blev bortförd va en tonåring så det blev inget... :( Går det att man kan
    bestämma när dem ska komma? Men om det inte går så kan ni ge mig något tips på något
    liknande man kan göra för att få bli bortförd eller få Alien-bebisar?

    SvaraRadera
  18. Kan man hoppa över årstider och komma direkt till vintern? tycker de är lite tråkigt att spela, sommar, vår, höst och de, vill spela direkt på vintern går de???
    '

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det går! Om du går in på inställningar och klickar på fliken "Årstider" längst upp så kan du kryssa bort alla årstiderna förutom vintern. Du kan också Minska dagarna på alla årstiderna förutom på vintern.

      Radera
  19. Eller nej hittade så man kunde spela direkt vinter fast två dagar kvar tills vintern :)

    SvaraRadera
  20. Kan man få mer pengar på något annat sätt än jobb? :s de är jobbigt att jobba och så, men kan man ta ledigt från skolan om de är sjuka mina e bacilliga xd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan fuska till dig pengar, Embla och Saga skrev om fusken högre upp i kommentarerna.

      Radera
  21. hur gör man halloween dräkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändra din klädstil. Dräkterna finns under vardag i hela klädstilar ;)

      Radera
  22. Jag kan inte köpa ett semesterhem, hur gör man? tacksam för svar :)

    SvaraRadera
  23. kan man ha husdjur på sims 3 årstider?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är möjligt. Men för att kunna ha det måste du ha både The Sims 3 Husdjur och The Sims 3 Årstider installerat. Husdjur kommer nämligen inte med i Årstider!

      Radera
  24. Vad är skillnaden på The Sims 3 Årstider Limited Edition och The Sims 3 Årstider? Vilka saker får man inte i Årstider?

    SvaraRadera
  25. Hur fixar man en skördefest? Alltså är det bara att klicka på ordna fest och sedan dekorera med pumpor m.m?

    SvaraRadera

LÄS DETTA INNAN DU KOMMENTERAR:

• Läs igenom Vanliga frågor och svar innan du ställer en fråga!

• Reklamkommentarer kommer att raderas.

• Kommentera med ditt namn/smeknamn/alias så att vi vet vem kommentaren är ifrån, annars är det lätt att vi blandar ihop dig med någon annan. Detta gör du genom att välja att kommentera som Namn/Webbadress och sedan strunta i att skriva i fältet för Webbadress (om du inte har en egen blogg).